Afgelopen jaren zijn er hete zomerse dagen geweest. Voornamelijk als de temperatuur boven de 30- 35 graden komt spreekt men van hittestress en is het ook extra opletten om het maximale te doen voor het welzijn van mens en dier. Onze maatschappij is erg kritisch op dierwelzijn, dat is prima. Pluimveetransport bij hoge temperaturen zijn goed zichtbaar voor de burger op de snelwegen. De Tweede Kamer gaat de 35 graden grens uit het Nationaal plan wettelijk vastleggen. (Staatscourant)

Daardoor ontstaat er duidelijkheid en een handvat voor de handhaving op de 35 graden grens.

De transporteur/chauffeur die onderweg aangehouden wordt is de verantwoordelijke persoon. (Wettelijk gelijk aan bestuurder van personenauto’s) En zal t.z.t. ook de NVWA-boetebeschikking ontvangen.

Wat betekent het hitteprotocol voor:

NVPSB-pluimveevang- en laadbedrijven.

  1. Bij hoge temperaturen 30 – 35 graden op de vang/laad-plek is meer flexibiliteit nodig voor Mens en Dier. Door meer flexibiliteit in werktijden wordt het welzijn van Mens en Dier positief verbeterd.
  2. Bij 27 graden beginnen met een inschatting te maken wanneer zomerse temperaturen 30-35 graden eraan komen. De KNMI App geeft een temperatuurindicatie en voorspelling.
  3. Wees goed voorbereid op deze dagen.
  4. Als het in de stal (Werkplek) 32 graden is moet het werk gestopt worden (Arbowetgeving)
  5. Bij een temperatuur van 35 graden komt mens- en dierwelzijn in problemen.
  6. Vanaf 30 graden op de werkplek, zijn extra (Mini) pauzes nodig (Meer laattijd).
  7. Pluimveehouder zorgt juist dan voor voldoende drinkvoorzieningen t.b.v. de pluimveeladers.
  8. Hanteer uw protocol en communiceer hier voortijdig over met uw pluimveehouders.
  9. Maak vooraf duidelijke afspraken met uw opdrachtgever.
    LET OP, is de OPDRACHTGEVER ook de betaler van uw rekening?
  10. Niet alles kan en/of mag. Zeker als het buiten bijna 35 graden wordt.
  11. Houd rekening met het niet kunnen uitvoeren van alle (last minute) pluimveelaadverzoeken.
    (Planningen vroegtijdig doorgeven aan het pluimveelaadbedrijf)
  12. Gevolg is dat slachterijen (Tussen 12:00 en 18:00) dan geen aanvoer krijgen.
  13. Door de gehanteerde verantwoordelijkheidsstructuur zal de transporteur/chauffeur de NVWA-boetebeschikking door berekenen bij de opdrachtgever.
  14. Pluimveeservicebedrijven verlenen hun diensten op het pluimveebedrijf. De eigenaar is altijd juridisch verantwoordelijk voor het welzijnsvriendelijk vervoer van zijn pluimvee.

NVPSB-leden zijn altijd bereid om dit nader toe te lichten en van advies te voorzien.

Mailen naar info@nvpsb.nl mag ook.